Sejlads gennem jernbanebroen
I medfør af § 5, stk. 4, og § 6, stk. 3, i lov om skibsfartens betryggelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 587 af 29. september 1988, og efter bemyndigelse i bekendtgørelse nr. 570 af 26. september 1988 fastsættes efter samråd med Forsvarsministeriet:
§ 1. Jernbanebroen, der fører over Limfjorden mellem Ålborg og Nørresundby, har et bevægeligt parti udformet som en enkeltfløjet klap. Klapfaget har en fri gennemsejlingsbredde af 30 m. Mellem Ålborg-siden og klapfaget findes 2 faste brofag og mellem klapfaget og Nørresundby-siden 3 faste brofag. Ved daglig vande er den fri højde ca. 4,4 m ved broens sydende og 3,3 m ved broens nordende.
- Stk. 2. Den sydlige gennemsejlingspille er på begge sider afmærket med et rødt, fast fyr, og den nordlige gennemsejlingspille på begge sider med et grønt, fast fyr.
§ 2. Skibe, jf. dog § 3, kan med de nedenfor anførte begrænsninger forlange vederlagsfri gennemsejling alle dage fra kl. 0500 til kl. 2100. Udenfor ovennævnte tidsrum er der etableret en rådighedstjeneste for brovagten, der før en påkrævet gennemsejling af broen om natten kan tilkaldes på telefon 98 12 52 29. Undtagelsesvis kan gennemsejling om natten aftales med brovagten inden for normal åbningstid over VHF, kanal 16.
- Stk. 2. Brofogeden er berettiget til at nægte gennemsejling, når hensynet til jernbanetjenesten kræver det, således navnlig fra 15 minutter før et tog ventes, til toget er passeret. Gennemsejling kan endvidere nægtes, når den efter brovagtens skøn vil medføre fare for broens sikkerhed. I tvivlstilfælde skal brovagten, når forholdene tillader det, forud forhandle med Ålborg lodseri.
- Stk. 3. Såfremt gennemsejling skønnes kun at burde ske under iagttagelse af særlige forholdsregler, skal skibet efterkomme de anvisninger, der måtte blive givet af brovagten.
§ 3. Skibe, der kan passere broen ved at lægge masten, eller hvis mast er af en sådan højde, at de kan passere under broen, kan ikke fordre broen åbnet.
- Stk. 2. Skibe med en tonnage over 800 brutto må kun passere broen under vejledning af lods. Lodseriet meddeler i hvert tilfælde brovagten, hvorvidt vejr- og strømforholdene efter lodseriets skøn tillader passage. Brovagten afgør herefter, om tilladelse til gennemsejling skal gives.
- Stk. 3. Alle skibe, der ønsker broen åbnet for gennemsejling, skal tilkendegive dette ved i en afstand af mindst 600 m fra broen at afgive følgende signal:
Om dagen:
- Det internationale signalflag N (eller i mangel heraf nationalflaget) hejst på halv fortop samt en lang og en kort tone (- -) afgivet med fløjte eller tågehorn.
Om natten:
- Et hvidt lys for boven samt en lang og en kort tone med fløjte eller tågehorn.
§ 4. Når et skib eller fartøj har givet signal for at tilkendegive, at broen ønskes åbnet, vil der fra den på broen anbragte signalmast blive afgivet svarsignal såvel om dagen som om natten:
- 1 rødt, fast lys, der betyder, at gennemsejling er forbudt. Dette signal afgives, når broen på grund af den trafik, den tjener , vejrforholdene, reparationer eller lignende ikke kan passeres.
- 2 røde, blinkende lys, der betyder, at broen vil blive åbnet for et skib kommende fra øst. Passage må ikke finde sted, før signalet under punkt 3 afgives.
- 2 røde, faste lys, der betyder, at et skib kommende fra øst kan passere broen.
- 3 røde, blinkende lys, der betyder, at broen vil blive åbnet for et skib kommende fra vest. Passage må ikke finde sted, før signalet under punkt 5 afgives.
- 3 røde, faste lys, der betyder, at et skib kommende fra vest kan passere broen.
- Stk. 2. Såvel om dagen som om natten vil et kraftigt lydsignal (-) tilkendegive, at broen trods det afgivne signal for gennemsejling ikke kan åbnes; såvidt forholdene tillader det, vil desuden signalet for gennemsejling blive slukket.
- Stk. 3. Indtil passagesignalet modtages, skal skibe holde sig i en afstand af mindst 100 m fra broen.
§ 5. Broåbningen må kun passeres af eet skib ad gangen.
- Stk. 2. Ethvert skib, der skal passere broen, skal have et anker klar til at falde. Med hensyn til ankre, rigning, udenbords fartøjer, davider m.v., skal der være truffet fornødne foranstaltninger til undgåelse af kollision med broen.
§ 6. Inden for en afstand af 200 m på hver side af broen må maskindrevne skibe kun gå med den for bevarelse af skibets manøvreevne fornødne fart. Sådanne skibe må kun passere broen med hovedmaskineriet klar til øjeblikkelig brug eller med behørig bugserassistance.
§ 7. Fortøjning ved broen eller afviserværkerne er forbudt. Ligeledes er det forbudt fra både og fartøjer at bestige broen.
§ 8. Inden for en afstand af 200 m fra broen må der kun ankres, når det er bydende nødvendigt, f.eks. for at afværge påsejling af broen. Ved opankring uden for dette område må det påses, at skibet ikke kommer til at ligge ud for gennemsejlingsåbningen eller således, at det under svajning kan befrygtes, at det vil kunne blive til hinder for passagen gennem broen.
- Stk. 2. Kommer et skib i drift, således at der er fare for, at det vil tørne mod broen eller afviserværket, skal skibet så vidt muligt efterkomme de anvisninger, der måtte blive givet af brovagten for at afværge beskadigelse af broen.
§ 9. Skibe og fartøjer, der med gennemsejling for øje befinder sig inden for en afstand af 200 m fra broen, skal efterkomme de af brovagten givne ordrer. Brovagten bærer under tjenesten uniform eller uniformskasket.
§ 10. Overtrædelse af denne bekendtgørelse straffes med bøde.
§ 11. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august 1989.
- Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 420 af 18. december 1968 om sejlads gennem jernbanebroen over Limfjorden ved Ålborg ophæves.
Søfartsstyrelsen, den 20. juni 1989
T. R. Funder